måndag 20 juli 2009

Första semesterdagen, fick mycket gjort


Gick upp tidigt för att skrapa färdigt fönsterkarmarna vid gropen, tog sedan frukost.

Innan lunch blev de grundmålade, väljer att måla källarfönster vita.

Alla källar fönster är grundmålade inuti. Nu skall de täck målas två ggr så jag kan sätta tillbaka sista rutorna. Kitt på tub var verkligen kladdigt. Anna granne hjälpte mig med kittning av ett fönster. Vi dissa detta kitt, räckte till två källarfönster. Annas Thomas hjälpte till att hänga av altandörren

Här skrapar jag altandörrens karm. Innan var i och bada. Jag var uppe på 3 meter på hopptornet, men vände. Hoppa från 2 m i allafall. Edvin undra om jag skulle dyka från 3 m om någon gör färdigt utsidan på huset. Tror inte jag vågar, trots hjälpen!


Karmen blev grundoljan, sedan var det dags för bad igen. Sedan grunda jag den blå


Syns inte så tydligt, men karmen är blå, jag såg ingen skillnad från vägen när jag hämta barnen från badplatsen. De bada längre än jag, så jag åkte hem och grunda.

När riset kokade hjälpte Tilde mig att skrapa rent altandörren. Ny panel ligger och i garaget. Kapat och grundmålat. Täckmålat på baksidan också.

När vi åt ringde Södertälje katthem, så nu har vi katten Maja som inneboende. En mysig katt.

Edvin läste i Länstidningen för några veckor sedan om Katthemmet när han var med mig på jobbet. Så vi åkte dig och anmälde oss. Edvin tar hand om Maja.

Jag har nog världens bästa grannar. Tack för att jag får fråga och får hjälp med tunga saker.
Anna för att du ger mig energi!!

2 kommentarer:

  1. vad du jobbar på!! imponerande! ska själv skrapa fönster på semestern, ska kolla upp fönsterskrapan du visa.
    Ha det fint
    /Kerstin från Göteborg

    SvaraRadera
  2. Hej Kerstin! Skall du skrapa fönster rena från färg, kan man ta hjälp av en värmepistol. Var försiktig vid glasen. Brukar röra värmepistolen fram och tillbaka på ca 15 cm och räkna till 10.

    Det kan vara skönt om man har mycket att skrapa. Riktigt gammal färg spricker i små delar som "flyger" iväg. Jag tycker om att skrapa bort den gamla färgen.

    Birgitta

    SvaraRadera